ChristenUnie doet mee aan verkiezingen Delfland

zondag 16 november 2008 19:03

In onderstaande artikel heeft de nummer 2 op de kandidatenlijst, Titia Cnossen, onlangs in het blad De Bazuin een persoonlijk noot over de deelname van de ChristenUnie aan de waterschapsverkiezingen geschreven.

ChristenUnie doet mee aan verkiezingen Delfland

Berkel en Rodenrijs - Met een wat cryptische campagneleus doet de ChristenUnie landelijk mee aan de waterschapsverkiezingen, ook in Delfland.
'Wij zij water' klinkt op het eerste gehoor wat gek, maar het klopt wel: wij, ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit water; we zijn afhankelijk van het water dat dag en nacht een rol speelt in ons leven. Tegelijk is water ook iets waar in ons lage land veel organisatie voor nodig is om droge voeten te houden en het afvalwater op een verantwoorde manier te verwerken.

Het waterschap is een bestuurslaag met een lange traditie. Al in 1289 kregen de heemraden van Delfland van graaf Floris V het recht om te schouwen, keur te maken en recht te spreken binnen het gebied van Delfland. Toen ontstond de bestuursvorm die in de 21e eeuw nog steeds de zorg heeft voor het water in het gebied van Delfland.
De ChristenUnie wil graag meebesturen in het Hoogheemraadschap van Delfland en zich inzetten voor samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid met drinkwaterbedrijven voor de waterketen; met provincie en gemeenten om kansen te benutten bij de uitvoering van grote plannen als ABC-Delfland en ook zaken uit Natuurkansenkaart mee te nemen; met burgers en bedrijven:
door communicatie en educatie kan Delfland kennis en waardering voor de waterschapstaken bevorderen; en met agrariërs: aangepast landbeheer waarbij agrarische gebruikers worden ingezet.
De rechtsbescherming van de burgers staat voorop; bij verbetering van regionale keringen en veendijken moet Delfland ook deze belangen tijdig in kaart brengen.

Klimaat
Er zullen ook klimaatbestendige plannen moeten worden opgesteld. Nu de watertoets in de nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening niet meer afdwingbaar is, is een watervisie een geschikt middel om de waterbelangen te waarborgen.
Deze kan de provincie vervolgens meenemen in haar structuurvisie. Dit vraagt wel van het waterschap dat ze meer naar het grote plaatje kijkt. Met een waterkansenkaarten kunnen waterbeheerders de ruimtelijke plannen en besluiten in hun beheersgebied op zo'n manier beïnvloeden dat er een betere afstemming tussen water en ruimte tot stand komt. Klimaatbestendigheid is leidend bij toetsing van ruimtelijke plannen.
Voor een veilige kust is het beter in één keer goed en zeewaarts te
versterken. Een totaal evacuatieplan voor het gehele gebied van het Hoogheemraadschap van Delfland wordt in overleg met de gemeenten en (hulp)organisaties opgesteld en jaarlijks geëvalueerd.

Innovatie en natuurbehoud
Kennisontwikkeling samen met het bedrijfsleven is een speerpunt van beleid.
Delfland neemt initiatieven, stelt een waterkansenkaart op en stimuleert dubbel watergebruik bijv. voor woningen en kassen.
Met een natuurkansenkaart kan Delfland bij alle werk in uitvoering en voorbereiding het natuurbehoud meewegen en kansen benutten voor betere waterbiotoop, paaiplaatsen voor vissen, aanleg vissteigers en cultuurhistorische waarde van oude gemalen die niet zondermeer gesloopt mogen worden.

Reacties op 'ChristenUnie doet mee aan verkiezingen Delfland'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.