Pieter Jan Hofman n.a.v. waterdispuut

donderdag 27 november 2008 19:15

Aan het Lunchdebat in het kader van de waterschapsverkiezingen bij TU-Delft, dat op 12 november jl. werd gehouden, heeft ook Pieter Jan Hofman, lijsttrekker namens de ChristenUnie, een bijdrage geleverd. Hieronder zijn bijdrage...

Korte impressie van de beantwoording van de thema's tijdens het debat.

Introductie

Wij zijn water, dus samen verantwoordelijk. Water is van zodanig belang dat daarover duidelijkheid moet blijven bestaan. Als je naar een ander wijst wijzen drie vingers naar jezelf.  Wees zelf kritisch voordat je anderen iets verwijt, dit geldt zowel voor het individu als voor overheid! Zelf direct betrokken bij waterzaken in het verleden via het familiebedrijf (glastuinbouw ) en in het heden door werk op het terrein van de waterveiligheid. Tevens door uitoefening van een bijzondere hobby: waterstaatsgeschiedenis. Kennisuitwisseling over de fysieke leefomgeving staat hierbij centraal. Inzicht hoe Nederland is ontstaan en ontgonnen is voor de ruimtelijke inrichting essentieel. Een reveil wat betreft de noodzakelijke bundeling van kennis is vereist, daar kan je zelf wat aan doen door te appelleren dat de aarde leefbaar moet blijven.

Waterschap en democratie

De ChristenUnie spant zich in om meer in contact te komen met de inwoners van Delfland. Daarnaast zal de aandacht uitgaan naar educatie en kennisdeling. Door als partij met de inwoners in contrast te reden en na te gaan wat onder de mensen leeft wordt het burgerbelang als vanzelfsprekend bij de besluitvorming betrokken. In de flyer heeft dit thema extra aandacht.

Waterschap en veiligheid

Veiligheid is de hoofdtaak van het waterschap en moet niet worden veronachtzaamd. De kunst is om het veiligheidsbelang te combineren met andere belangen, geen dogmatische benadering maar innovatieve oplossingen hebben een pre. Veiligheid verankeren via de Ruimtelijke Ordening: verantwoord bouwen zodat in het geval de duinen of dijken bezwijken de schade van overstromingen wordt beperkt. Meebewegen en verdedigen is het motto dat ook in de flyer is aangetipt. Meebewegen: maak gebruik van de groene ruimte, de waterbuffer van het beheergebied! Verdedigen wanneer dat kan. Niet tegen elke prijs, altijd zoeken naar de maatschappelijke balans. Meer sturen via Ruimtelijke plannen: dit vereist een hechte samenwerking met gemeenten. Structuurvisies op elkaar afstemmen, water, rood en groen in balans brengen door verantwoord te bouwen en te plannen met oog voor de fysieke gesteldheid.

Waterschap en kosten

Forse investeringen zijn noodzakelijk, het is onontkoombaar en onverantwoord om te veronderstellen dat het tarief van de watersysteemomslag de komende jaren niet zal stijgen. Meer zal moeten worden gestuurd op het besteedbare budget waarbij het tarief kan worden beheerst en geen grillig verloop zal optreden. Prioriteiten durven te stellen en alert blijven: de veiligheid en bewoonbaarheid staan centraal. Ook de hygiëne is van groot belang, vandaar ook de noodzaak om de zuiveringstechnische werken in goede staat te houden. Het gaat tenslotte om een levensverzekering waarvan de premie voor een ieder acceptabel moet blijven.

Waterschap en natuur

De inzet voor natuurbehoud staat hoog in het vaandel. Het nog open gebied moet worden behouden: daardoor blijft noodzakelijk buffering van water in de toekomst mogelijk. Landbouwers zijn ook natuurbeheerders, als eigenaars van het open gebied leveren zij een belangrijke bijdrage. Daarom steunt ook de ChristenUnie de inzet van Delfland om de kostentoedelingsregeling te wijzigen en wel zodanig dat ook voor de landbouw een evenredige kostenverdeling wordt gerealiseerd. Doordat de wegen tot het ongebouwd worden gerekend schiet de tariefstelling voor landbouwgronden door, hetgeen gezien het belang van landbouwgronden ten aanzien van het waterbeheer (kwantiteitsbeheer  en KRW-maatregelen zijn beter te verwezenlijken) onredelijk en onacceptabel is.

Pieter-Jan Hofman, lijsttrekker ChristenUnie Delfland (lijst 13)

Beantwoording vragen poster TU-Delft, waterdispuut

Wat doen de waterschappen? Thans sterk geconcentreerd op waterstaatkundige verzorging van ons land. Meer centrale functie vervullen wat betreft omgevingsbeleid waarbij het water de landschapsdrager vormt. Ook het veiligheidsvraagstuk integreren in het ruimtelijke beleid. Behoud van natuur, landschap en cultuurhistorie zwaar bij de afweging van beslissingen betrekken.

Waarom moet ik stemmen? De stem van de kiezer klinkt om via het waterschap te bepalen hoe de leefomgeving waarin je werkt, woont en recreëer blijft behouden. Directe uitwisseling met de inwoners hierbij cruciaal. De ChristenUnie zet zich hiervoor in.

Wat valt er te kiezen? Eigen verantwoordelijkheid staat voorop. Het programma spreekt aan of ontmoet scepsis. De ChristenUnie staat voor een open debat waarbij het leren van elkaar niet uit de weg wordt gegaan.

Waarom zijn er politieke partijen verkiesbaar?  De ChristenUnie is een partij waarbij de Bijbel als richtsnoer wordt gehanteerd bij te nemen beslissingen, er is veel ervaring aanwezig in Tweede Kamer, provincies en gemeenten, daardoor wordt gegarandeerd dat kwesties verantwoord en met kennis van zaken worden aangepakt. Nu de waterschappen ook tot de politieke arena toetreden zal het waterbeheer vervlochten worden met gemeentelijke en provinciale besluitvorming. Ook dwingt dit tot bestuurlijke uitwisseling binnen het publiekdomein. Het in onontkoombaar dat het waterschap meer in de openbaarheid zal moeten treden, een must! Ook zal het afleggen van verantwoording meer is gegarandeerd richting de achterban, de kiezers.

Pieter-Jan Hofman, lijsttrekker ChristenUnie Delfland (lijst 13)

Reacties op 'Pieter Jan Hofman n.a.v. waterdispuut'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.