CU/SGP Delfland dringt aan op herstel Zwethsluis

Zwethsluis - bron Wikimedia common.jpgdonderdag 25 maart 2021 22:37

De CU/SGP-fractie in het Hoogheemraadschap Delfland heeft er bij het algemeen bestuur op aangedrongen werk te maken van het herstel van de Zwethsluis in de gemeente Lansingerland. Na een volledige renovatie van dit Rijksmonument in 1991 is er geen onderhoud meer uitgevoerd. Nu de sluisdeuren en damwandconstructie aan de polderzijde daardoor in slechte staat verkeren, zijn onderhoudswerkzaamheden hard nodig om de sluis te behouden.

De sluis, eigendom van Delfland, is gebouwd in 1862 en heeft ruim honderd jaar een belangrijke rol vervuld in het transport van land- en tuinbouwproducten vanuit Berkel en Rodenrijs naar Rotterdam, Den Haag en Delft. Er zijn plannen vanuit de Historische Vereniging Berkel en Rodenrijs om de sluis weer in te zetten als onderdeel van een recreatieve en educatieve vaarverbinding tussen de polder en Delflands Boezem. Het onderhoud is daarvoor een belangrijke voorwaarde.

Pieter-Jan Hofman, fractievoorzitter CU/SGP Delfland: ‘Een sluis als deze is van grote cultuur-historische waarde. Aan het Hoogheemraadschap Delfland de taak dit Rijksmonument het onderhoud te geven dat het verdient.’